Tri techniky na zvládnutie stresovej situácie

Ako sa zachovať v stresovej situácii? Zrýchľuje sa vám dych, ruky sa začínajú potit a vy neviete ako konať. Ostali ste zaseknutý a máte pocit, že sekundy trvajú minúty. Ako zvládnuť stresovú situáciu, kde strácate pôdu pod nohami?

Stretávame sa s tým bežne. Situácia na ktorú nie sme pripravený, nečakaná udalosť, ktorá nás vykoľají a my musíme reagovať. Ale ako nato, keď sa nám zastavuje dych a hlavou nám ide všetko len nie to, čo by sme potrebovali.
V takejto chvíli je dôležité sa upokojiť. Môžete sekundy/minúty stratiť premýšlaním nad tým, ako situáciu nezvládate, prečo ste sa v nej ocitli a že vôbec neviete čo robiť, alebo môžete využiť niektorú z techník ako takúto situáciu zvládnuť.

Nádych – výdych

Nádych z plných pľúc a pomalé uvedomenie si svojho dychu dokáže pomôcť pri zvládaní stresových situácii. Nie nadarmo sa používa výraz „predýchať to“. Preto je práca s dychom určite kľúčová. Ak vám to situácia dovolí, zavrite oči a sústreďte sa na svoj dych. Skúste si vizualizovať ako vám vzduch vchádza do nosa, pomaly prúdi do pľúc, rozťahuje a napĺňa pľúcne mechúriky. A pomalým výdychom z vás všetok stres a napätie pomaly odchádza. Vnímajte vôňu, teplotu vzduchu, intenzitu akou dýchate. Sústreďte svoje myšlienky na dva takéto plné nádychy a výdychy.

Vedomé myšlienky

Skúste pracovať vedome so svojimi myšlienkami. V stresovej situácii máme tendenciu, že nám myšlienky lietajú jedna cez druhú. Pod stresom si neuvedomujeme, že ich správne cielenie nám môže pomôcť k upokojeniu sa vo vypätej situácii. Skúste svoje myšlienky cieliť pozitívne. Povedzte si, čo je pre vás prínosom v tejto situácii a ako z toho môžete vyťažiť. Kam vás to posunie? V čom vám bude nápomocné zvládnutie tejto situácie? Sústreďte svoju pozornosť na to, čo z danej situácie získate a ako vám to pomôže ďalej.

Nepodceňte prípravu

Zvládnuť stresovú situáciu vám pomôže aj samotná príprava na ňu. Ak je pre vás stresujúce vystupovať pred publikom, pripravte sa nato. Cielene pracujte na tom, aby ste sa v danej situácii dokázali čo najviac upokojiť, sústrediť sa na svoje vystúpenie a prednes. Buďte pripravený, majte poznámky či prezentáciu. Uvidíte v praxi, že vďaka príprave budete pokojnejší a v stresovej situácii vyrovnanejší.

Teraz je to už len na vás. Ako sa vraví, tréning robí majstra, takže zhlboka dýchajte, vedome premýšľajte a dôsledne sa pripravujte. Výsledok vašej snahy sa čoskoro dostaví.